Er jeg ikke bare fantastisk heldig?
Jeg jubler indvendigt, når jeg får mulighed for at indramme og understøtte formidlingen og læringen af noget, som er godt og vigtigt.
For et neuropsykologisk/pædagogisk perspektiv kan virkelig gøre en forskel, og hvad er egentlig mere væsentligt for børn end leg?
Og for dem, der skal lære herom, gør materialer i hånden, visuel stilladsering, og ‘klassisk’ notetagning i hånden en forskel.
Jeg har hjulpet med kursusmateriale til et hands on kursus om leg og barnets følelsesmæssige udvikling, som Neuropædagogisk Kompetencecenter på UCN forestår med henholdsvis Lene Marie Schack og Linda Kunz Sørensen i spidsen.
Du ser et uddrag nedenfor samt billeder af anvendelsen på kurset. Noget indgår i et hæfte kursisten kommer til at have i hånden, andet indgår som hand outs, der kan sættes på opslagstavlen ‘derhjemme’. Kurset vil i øvrigt også have store skabeloner på væggen, som skal tilgås af kursisterne undervejs.
Er du interesseret i at læse, hvilke ord Linda Kunz Sørensen sætter på mit arbejde og anvendelse af det, så scroll ned i bunden.
Vi skulle udvikle et helt nyt undervisnings koncept, omkring kurset “Leg og barnets følelsesmæssige udvikling” på UCN, og havde brug for et materiale der var levende, legende og ikke for bundet af en lineær struktur. Pernille var så god til at koble sig på vores ide og få skabt den illustrative ramme, som kurset bevægede sig i. Et notehæfte, illustrationer til vægge, gulv og loft, nøglebegreber med en legende font, og en kæmpe vægavis der samlede kursusdagenes udbytte. Hele materialepakken emmer af leg, og kursisterne fik en kæmpe oplevelse foruden den faglige læring, ved at blive inviteret ind i den kreative og legende ramme. Pernille skabte illustrationer af hjernen, legetyperne, af pædagogiske modeller og begreber, som gjorde det lettere for kursisterne at forstå, føle og mærke pædagogikken og det udvidede syn på leg. Igen med en så enkel streg, at det er ubegribeligt, hvordan hun gør. Der er intet overflødigt, kun den pædagogiske essens, og æstetikken. Illustrationerne vækker desuden kursisterne egen lyst til at være kreativ og lege med, så kursets udbytte blev lige hvad vi havde håbet og mere til.
– Linda Kunz Sørensen, Lektor på UCN, Neuropædagogisk kompetencecenter